Rekruttering

Personale-match arbejder oftest med en kombination af annoncering og research.

På baggrund af mange års aktiviteter indenfor rekruttering har Personale-match opbygget en omfattende CV-database, der indeholder et stort antal af kvalificerede kandidater, der alle har været igennem samtaler hos os.

Dette betyder, at vi ofte kan starte processen hurtigt, og i mange tilfælde vil vi derfor kunne præsentere relevante kandidater forholdsvis kort tid efter igangsætning af en rekrutteringsopgave.

Varigheden af forløbet i en enkelt rekruttering afhænger naturligvis af mange faktorer, såsom markedsforhold, særlige krav til kompetencer osv., men typisk kan Personale-match præsentere mulige kandidater allerede efter 2-3 uger.

Den rette kandidat

Vores rekrutteringsproces sikrer, at vi ikke blot finder en god kandidat, men den helt rigtige til det pågældende job. Tæt dialog med dig som kunde og en løbende opfølgning er naturligvis en integreret del af processen. Som supplement til Personale-match kvalitetssikrede processer, indgår Thomas PPA Personlighedstest, som også er en essentiel komponent i vores vurdering af kandidater samt naturligvis de referencer, vi indhenter.

En fejlansættelse koster omkring kr. 500.000,-

Ved fejlrekruttering tabes der penge på blandt andet følgende poster:

  • Re-annoncering, screening, interviews, tests og vurdering
  • Oplæringsressourcer
  • Fald i produktivitet, værditilførsel og viden om jobbet
  • Tabte ressourcer ved fordeling af opgaver i forbindelse med underbemanding

Man regner med, at det i gennemsnit tager 2-3 måneder at udvælge en ny medarbejder på funktionær-niveau. Yderligere skal der bruges samme tid på intro og oplæring, så selv en vellykket ansættelse har sine omkostninger.

Forestil dig så omkostningernes størrelse, hvis ansættelsen er et fejlskud.

Fejltagelsen kan i sig selv vise sig ret hurtigt – i løbet af en måned eller to, men der går typisk længere tid, inden man erkender fejlen og gør noget ved det. Ofte efter prøvetiden er overstået, og opsigelsesvarslet er forlænget.

Nu kommer endnu en proces med ansøgninger, CV’er, interviews og måske endnu mere tidskrævende denne gang, for nu skal det altså være den rigtige, man vælger. Igen involverer processen de i forvejen overbelastede medarbejdere i samme eller måske højere grad end første gang.

Indtil nu har vi udelukkende fokuseret på de omkostninger, der følger med i form af ekstra arbejde og spildtid ved oplæring af den forkerte. Vi har talt om tid. Men tid er som bekendt penge. Læg dertil hele lønpakken til den uheldige, som fik jobbet i første omgang.

Prøv at regne på, hvad f.eks. 10% nedsat produktion i en af dine afdelinger vil koste gennem 6 måneder. Læg dertil 3-4 måneders løn til den forkert ansatte. Det bliver sikkert mere, end man umiddelbart tror.

Det, du ikke kan tage med i regnestykket, er de frustrationer, skuffelser og negative attituder en fejlansættelse også kan medføre. De mærkes naturligvis, og de koster også. Selv om det er umuligt at sætte beløb på, kan netop en negativ eller let opgivende stemning være en af de allerstørste omkostninger i en ellers velfungerende afdeling.

Læs mere om rekrutteringsprocessen her

Læs også om muligheden for headhuntning af din næste medarbejder her


Hvorfor vælge Personale-match?

  • Kæmpe CV-database
  • Vi holder hvad vi lover
  • Vi tager udgangspunkt i din virksomhed og i dine behov
  • Vi har fokus på succes for både kunde og kandidat
17856

Kandidater i vores database

Kan varmt anbefale andre virksomheder at benytte Personale Match

DFDS Seaways

Konsulenten fra Personale-match formår at leve sig helt ind i vores udfordringer og giver ikke op før opgaven er løst.

Tiger

Hvis du søger job, kan du se vores ledige stillinger her:

Show Buttons
Hide Buttons